Contoh Deskripsi Kebaya, Sanggul, Jarik, dan Blangkon dalam Bahasa Jawa
Contoh Deskripsi Kebaya, Sanggul, Jarik, dan Blangkon dalam Bahasa Jawa – Pakaian adat Jawa yang dikenal saat terdiri dari berbagai unsur yakni kebaya untuk wanita, sanggul, jarik, dan blangkon yang biasa dipakai untuk kaum pria.
Mengenai deskripsi dari unsur-unsur tersebut akan Mamikos tuliskan di bawah ini dengan menggunakan bahasa Jawa.
Jadi, simak sampai tuntas ya agar kalian tahu bagaimana deskripsi dari salah satu pakaian tradisional Jawa ini.
Deskripsi Tentang Pakaian Adat Jawa
Kebaya, sanggul, jarik, dan blangkon merupakan beberapa instrumen dalam pakaian adat Jawa.
Tentu empat instrumen tersebut tidak berada pada satu kesatuan utuh pakaian tertentu. Adapun yang jadi pembedanya adalah penggunaannya pada laki-laki dan perempuan.
Untuk kebaya dan sanggul jelas hanya kaum perempuan yang mengenakannya, sedangkan blangkon hanya dikenakan oleh kaum laki-laki.
Adapun untuk jarik merupakan instrumen pakaian adat Jawa berupa kain batik yang bisa dikenakan oleh kaum perempuan maupun laki-laki. Berikut ulasan selengkapnya.
1. Kebaya
Untuk contoh deskripsi kebaya, sanggul, jarik, dan blangkon, yang pertama kali menjadi contoh adalah kebaya. Berikut paparan tentang deskripsi kebaya menggunalan bahasa Jawa.
Kebaya yaiku sandhangan perangan dhuwur digawe saka kain tipis kayata brokat, katun, kasa, renda utawa voile, lan kadhang kala dihiasi nganggo dondoman.
Ing ngarep dipasang benik, pin utawa bros.
Dene perangan ngisor sandhangan iki lumrahe diarani tapih, utawa jarik yaiku kain sing diblebet ing bangkekan kang jinise bisa wujud jarik bathik, kain songket utawa sarung.
Kebaya wis resmi diakoni minangka busana nasional lan uga dadi ikon sandhangan khas Indonesia.
Senajan sing nganggo rancake suku-suku ing Indonesia. Nanging nyatane suku-suku liya utawa bangsa manca kaya Malaysia, Singapura lan Brunei uga ana sing nganggo kebaya.
Andi Achdian, salah siji sejarawan ngandharake Kebaya muncul ing abad kaping 16 M merga anane akulturasi budaya sing digawa dening peranakan Cina utawa keturunan Cina menyang Nusantara.
Miturute Andi kebaya kacipta saka anane gerakan migrasi wanita Tionghoa nyebar menyang macem-macem wilayah ing Asia Tenggara lan Nusantara.
Nalika abad kaping 15 lan 16 M, Asia Kidul-Wétan minangka wilayah sing sesambungan.
Anane perdagangan maritim kang dumadi ing dhaerah iki nyebabake kontak budaya antarane pertukaran budaya.
2. Sanggul
Untuk contoh deskripsi kebaya, sanggul, jarik, dan blangkon, yang menjadi contoh kedua adalah sanggul. Umumnya yang mengenakan sanggul adalah kaum perempuan. Berikut paparan tentang deskripsi sanggul menggunakan bahasa Jawa.
Sanggul mujudake barang kang lumrah lan tansah digunakake ing saben dinane wanita jaman biyen.
Jinise sanggul dhewe maneka werna, nanging ana sawetara jinis sanggul khas Jawa sing duwe makna beda-beda.
Salah sijine yaiku sanggul Ukel Konde sing asale saka Solo, Jawa Tengah. Putri Solo, nalika isih remaja lan diwasa, umume rambute diure utawa dijarake tanpa digelung (disanggul).
Nanging, nalika lagi arep nindakake kegiyatan, dheweke bakal nglebokake rambute ing sanggul.
Sanggul Ukel Konde asring digawe ing acara resmi ing Indonesia, lan dadi sanggul tradisional sing populer nganti saiki.
Kajaba iku, ana sanggul Ukel Tekuk sing umume digunakake ing lingkungan Kraton Jogja. Wiwit saka permaisuri, selir, putri raja, nganti para emban.
Sanggul Ukel Tekuk wujude meh padha karo sanggul Ukel Konde. Bedane mung ing penganggone aksesoris lan model busana sing digawe.
Wong wadon sing nganggo sanggul tegese wis gedhe. Sanggul Ukel Tekuk nglambangake bocah wadon kaya kembang sing lagi mekar.
Amarga dianggep wis dhiwasa banjur diajab bisa nindakake jejibahane, saha pantes dados ibu.
Jinis liyane yaiku sanggul Ukel Ageng. Wujude sanggul iki saemper kupu-kupu perang. Sanggul jinis iki biyasane digunakake wanita enom, sanggul digawe nganggo aksesoris pandan.
Sauntara, kanggo wanita diwasa, sanggul Ukel Ageng digabungake karo kembang mawar lan kenanga. Dene wanita sing wis nikah, sanggul kasebut nganggo rerenggan mawar lan melati.
Ing jaman biyen wong Jawa percaya yen kupu kang mencok ing rambut (mligine kupu kuning) minangka pratandha yen rejeki sarta kabegjan bakal ditampa kang duwe rambut.
Jinis sanggul salajenge yaiku sanggul Bokor Mengkurep sing umume digunakake penganten putri. Bentuke kaya mangkok mengkurep.
Sanggul direnggani irisan godhong pandan banjur dinam. Sawise kuwi ditutup karo kembang mlathi sing dironce.
Campuran antarane pandan lan melati bakal nyebar gandha religius. Gandha wangi iki mujudake pangajab supaya calon penganten putri saged mbekta nama ingkang sae lan mupangat kanggo masyarakat lan dhirine pribadhi.
3. Jarik
Untuk contoh deskripsi kebaya, sanggul, jarik, dan blangkon, berikutnya yang menjadi contoh adalah jarik. Berikut paparan tentang deskripsi jarik menggunakan bahasa Jawa.
Jarik mujudake kain Indonesia sing duwe sesambungan cedhak banget klawan panguripane masyarakat Jawa mligine Jawa Tengah lan Jawa Timur.
Jarik dhewe mujudake sebutan kanggo kain khas Jawa sing nduweni motif bathik kanthi macem-macem gaya.
Ing basa Jawa, jarik digawe cekakan saka ‘Aja gampang iri’ utawa ing basa Indonesia tegese Jangan mudah iri.
Ing jman Saiki jarik mung dienggo ing dina-dina penganten lan acara ing kraton.
Cetha bedha karo jaman biyen, wong Jawa jaman biyen nggunakake jarik kanggo saben dina. Wiwit dienggo tapih, kanggo nggendhong gendongan bayi, kemul, ngindhit rinjing, dadi sesulihe seprei, lan dadi panutupe jisim.
Saiki wis akeh gendongan bayi sing luwih cepet ing sirkulasi, nanging kanggo sawetara wanita, dheweke luwih nyaman nggendong anak nggunakake jarik.
Saliyane kain luwih ambegan ing kulit, bayi uga bakal luwih nyaman ing gendongan bayi sing luwih fleksibel amarga panggunaane disesuaikan karo kenyamanan bocah.
Ora mung kuwi, wanita sing nembe babaran uga disengkuyung nganggo jarik supaya dedeg piadege tetep bisa nyepetake proses pemulihan.
Ing jaman biyen utawa malah saiki, ing desa-desa jarik digunakake kanggo nutupi awak saka dhadha nganti dhengkul utawa pedhet nalika adus ing kali. Biasane jarik ing basa Jawa diarani telesan utawa basa Indonesia tegese teles.
Kain jarik ing Indonesia umume duwe ukuran 2,1 x 1,5 meter utawa 2,5 x 11 meter nduweni maneka warna motif kang nduweni makna kang beda-beda gumantung saka cara panganggone utawa status sosiale sing nganggo.
Motif ingkang kondhang wonten ing jarik inggih menika motif sidomukti, sidomulyo, motif sekar jagad, saha saperangan motif sanesipun. Sejatine jarik bisa nggambarake asale saka ngendi manungsa amarga saben daerah nduweni ciri lan motif dhewe-dhewe.
Ing jaman modern saiki, fungsi jarik wis akeh owah-owahan. Umume kain Indonesia iki mung digunakake kanggo ngisorane kebaya nalika nekani pesta pernikahan utawa wisuda, minangka selendang, utawa malah ana kang dijahit maneh kanggo nggawe sandhangan utawa rok.
4. Blangkon
Untuk contoh deskripsi kebaya, sanggul, jarik, dan blangkon, yang menjadi contoh terakhir adalah blangkon. Berikut paparan tentang deskripsi blangkon menggunakan bahasa Jawa.
Blangkon iku identik karo sandhangan adat kanggo wong Jawa, utamane ing tlatah Solo lan Yogyakarta.
Blangkon biasane dienggo ing sirah. Wujudipun bunder kados beanie kanthi hiasan bathik utawi kain lurik. Wiwitane blangkon iki wujude kaya udheng lan cara panganggone rada ruwet.
Kain sing digunakake ukurane 105 cm x 105 cm lan dilempit dadi segi telu sakdurunge digulung ing sirah.
Bebarengan karo lumakune jaman, wong-wong pengin kabeh sing praktis, yaiku nggawe udheng sing langsung dadi. Nah, udheng sing langsung dadi iki kang sabanjure diarani blangkon.
Sawetara panemu ngandharake yen blangkon asale saka asimilasi budaya agama Hindu lan Islam.
Akeh ahli sing ngandhakake yen ing jaman biyen, para pedagang saka Gujarat keturunan Arab mlebu ing Indonesia kanthi tujuan nyebarake ajaran Islam.
Sanajan nduweni fungsi sing padha, blangkon sing saben wilayah nduweni ciri sing beda-beda. Contone, bedane sing ditemokake ing blangkon Solo lan Yogyakarta.
Kaya sing wis dingerteni, blangkon wis dikenal ing Kutha Solo wiwit jaman pemerintahan Pakubuwono III. Nalika semana Perjanjian Giyanti wis dileksanakake.
Motif bathik ingkang dipunginakaken kangge damel blangkon Solo inggih menika motif keprabon, motif jawata, motif perbawan, motif dines, saha motif tempe.
Ciri khas blangkon Solo yaiku ora nganggo mondolan, nanging mung rata ing mburine. Dadine mung ditali ing sisih tengen lan kiwa.
Blangkon duwe filosofi yen kanggo nyawiji siji tujuan ing pikiran sing lurus yaiku nggunakake rong kalimat syahadat sing kudu digayutake kanthi mantep ing pikirane wong Jawa.
Dene blangkon Ngayogyakarta biyasane nganggo modang, blumbungan, kumitir, celengkewengen, jumputan, sida asih, sida wirasat, utawa taruntum.
Bedane karo blangkon Solo, versi Yogyakarta iki nduweni ciri mondolan ing mburine. Panganggone mondolan iki uga nduweni filosofi, yaiku digandhengake karo wong Jawa sing pinter nyimpen aib lan rahasiane dhewe lan wong liya.
Mangkono, wong-wong mau bakal menehi makna luwih kanggo urip lan kanthi ati-ati njaga budi pekerti sing mulya.
Blangkon minangka salah sawijine tradhisi lan kabudayan tumrap masyarakat Jawa. Kajaba iku, blangkon uga kebak nilai-nilai sing mulangake kabecikan marang wong liya.
Saking tegesipun blangkon ingkang aji, dipunajab uga kudu dilestarekake supaya uripe bisa lestari.
Demikian deskripsi singkat mengenai contoh deskripsi kebaya, sanggul, jarik, dan blangkon dalam bahasa Jawa. Semoga artikel ini dapat membantumu lebih mengenali pakaian khas adat Jawa, ya!
Klik dan dapatkan info kost di dekat kampus idamanmu: